Reading


เทคนิคการทำ reading
ส่วนที่สำคัญส่วนหนึ่งในการสอบ ซึ่งเป็นส่วนที่มีความสำคัญมาก คือ Reading  comprehension  (ความเข้าใจในการอ่าน)  การให้ความสำคัญกับการอ่านขออธิบายแบบสั้นๆ นะคะ เพราะความจริงแล้วเทคนิคการอ่านมีมากมาย และถ้าเราฝึกเทคนิคการอ่านให้เก่งๆ  เราก็จะโกยคะแนนในส่วนนี้ได้มากกว่าคนอื่น  (ซึ่งมักจะคิดว่า  Reading  คือ  ต้องเดาเสมอ)  ใน  Reading  Part  จะแบ่งออกเป็น  2  ส่วน  คือ
ส่วนที่เป็นการอ่านสื่อต่างๆ  ในชีวิตประจำวัน  เช่น  ข้อความจากหนังสือพิมพ์  ,  พจนานุกรม , แผนภูมิ , ตาราง  ,การพยากรณ์อากาศ , ฉลากยา  เป็นต้น  การอ่านข้อความประเภทนี้  ต้องใช้ทักษะการอ่านแบบ  skim  คือ  การกวาดตาอย่างเร็วๆ  เพื่อดูข้อมูลทั่วๆไป และ  scan  คือการกวาดตาอย่างเร็วๆ  เพื่อหาจุดมุ่งหมายที่ต้องการ

         
ส่วนที่สอง  เป็นการอ่านเนื้อเรื่องความยาวประมาณ  10-20  บรรทัด  แต่ละเรื่องจะมีคำถามเรื่องละ  6-9  ข้อ  ขึ้นอยู่กับความยาวและความยากง่ายของเนื้อเรื่อง  คำถามที่จะปรากฏอยู่ในข้อสอบอ่าน  จะมีคำถามหลักดังนี้

1.  ถาม  title  หรือ  topic  (ชื่อเรื่อง) , main  idea  (ความคิดหลักของเรื่อง)  วิธีการตอบคำถามประเภทนี้สามารถใช้เทคนิคในกรหาคำตอบได้ดังนี้

          
ใช้วิธี  skim  และ  scan  คือการกวาดตาอย่างรวดเร็ว  เพื่อหาคำซ้ำๆ  ในเรื่อง  ซึ่งเป็นคำที่ซ้ำๆ ที่อยู่ในกลุ่มคำที่น่าจะสัมพันธ์กัน  นำมาประมวลรวมกันเพื่อรวมเป็นหัวเรื่องหรือแนวคิดหลักของเรื่อง
          - 
ถ้าเนื้องเรื่องที่อ่านมีเพียง  1-2  ย่อหน้า  ให้อ่านประโยคแรกและประโยคสุดท้ายของย่อหน้าแรก  เพราะปะโยคแรกและประโยคสุดท้ายของแต่ละย่อหน้า  มักจะเป็นประโยคที่มี  main  idea  แล้วนำประโยคที่อ่านมาประมวลความคิด  เพื่อหาความคิดหลักของเรื่อง

         
ถ้าเนื้อเรื่องที่อ่านมีตั้งแต่  3 ย่อหน้าขึ้นไป  ให้อ่านย่อหน้าแรกและย่อหน้าสุดท้าย  เพราะย่อหน้าแรกมักจะเป็นคำนำ  และย่อหน้าสุดท้ายมักจะเป็นสรุป  ซึ่งจะทำให้เราสามารถจับใจความหลักของเนื้อเรื่องที่เราอ่านได้

         
ขอให้จำไว้เสมอว่า  title , topic  หรือ main idea  ของเรื่องจะต้องไม่กว้างมากเกินไปหรือไม่แคบเกินไป  ถ้าจะเปรียบความคิดหลักของเรื่องก็คล้ายๆ  กับฝาชี  เรามีฝาชีไว้ครอบจานอาหาร  ฝาชีนั้นต้องครอบอาหารได้ทุกจาน  ไม่มีจานใดจานหนึ่งเล็ดลอดออกมา  ในขณะเดียวกันก็ต้องไม่ใหญ่จนเกินไป เช่น  ถ้าเราจับได้ว่าคำซ้ำๆ  กันในเนื้อเรื่องคือ  tiger , leopard , zebra , hare, snake  ดังนั้น  title  หรือ  topic  ก็ควรจะเป็น  wild  animals  ถ้าเราเลือก  animal  เฉยๆ  ก็มักจะกว้างเกินไป  จริงไหมคะ

2.  ถาม  pronoun  reference  นั่นก็คือคำถามประเภท  “it”  line…..refers  to….  คิดว่าคงเคยเจอบ่อยๆ  เลยใช่ไหมคะ  เทคนิคการทำข้อสอบประเภทนี้มี  2  วิธีค่ะ  คือ

          
ถ้าข้อสอบถามถึงคำประเภท  เช่น  he , she , they , we , this , that , there , these , those , one , such , the above  เราต้องใช้วิธีการ  backward  คือ  ถอยหลังกลับไปอ่านในประโยคก่อนหน้านี้  1-2  ประโยค  ถ้าไม่เจออาจจะถอยไปประโยคที่  3  แต่โอกาสที่จะถอยไป  3 ประโยค  หรือเกินกว่านี้มีน้อยมากค่ะ  เพราะตามหลักของการเขียนจะไม่อ้างอิงหลายประโยค  เพราะอาจทำให้ผู้อ่านสับสน

           -  ถ้าข้อสอบถามถึงคำประเภท  เช่น  the  following , as follows , bello , like , in this  following  เราต้องใช้วิธีการ  forward  คือ  อ่านต่อไปอีก  1-2  ประโยค  ก็จะได้คำตอบค่ะ

          - 
ถ้าข้อสอบถามถึง  it ให้ดูให้ดีว่า  it  ตัวนี้จะใช้วิธี  backward  หรือ  forward 
ขอให้สังเกตอย่างนี้นะคะ ถ้าโจทย์ให้ประโยคแบบ it + to be  (is , am , are , was , were)  +  adj.  +  to  V.  เช่น  It  is  dangerous  to  use  this  drug.  ให้ใช้วิธี  forward  คือ  เดินหน้ามาจาก  it  คำตอบก็คือ  to  V.  ในที่นี้ก็คือ  to  use  this  drug.  เพราะประโยคแบบนี้เป็นการ  Rewrite  มาจาก  To  use  drug  is  dangerous.  แล้วเราก็เอา  it  มาแทน  subject  ของประโยค  คือ  To  use  drug  ค่ะ  (ตั้งสติทำความเข้าใจให้ดีๆ นะคะ)

         
แต่ทั้งนี้ทั้งนั้น  เมื่อได้ตัวที่เราคาดว่าจะเป็นคำตอบที่ถูกต้องแล้ว  อย่าลืมนำคำที่เราเลือกแล้วมาวางแทนที่คำปริศนาคำนั้นดูด้วยนะจ๊ะ  ว่าใส่ลงไปแล้วมันใช้ได้  มีใจความเหมาะสมหรือไม่  กันพลาดค่ะ
 ..............................................................................................................................................................
แบบทดสอบ Reading
-->
The big bird said to the little bird,
"Open your mouth and close your eyes. I'm going to give you a big
surprise."
"A bug!"
The Cat said to the kitten,
"Open your mouth and close your eyes. I'm going to give you a big
surprise."
"A dead mouse!"
The dog said to the puppy,
"Open your mouth and close your eyes. I'm going to give you a big surprise!"
"An old bone!"

1. The ______ gets its surprise first.
A. kitten
B. puppy
C. bird

2. Which word has the same sound as BIG?
A. pig
B. bed
C. bug

3. Which word has the same beginning sound as MOUTH?
A. mother
B. meow
C. mouse

4. Which word can be made into two words?
A. television
B. microscope
C. grandmother

Thunderstorm

The thunder started when I was playing outside. My mother called me to come in the house, "Tony, come
in! It is too dangerous to be out!" It was warm inside the kitchen. I heard the branches tap against the
window. The rain began to pour down on the roof. The power went out as we were eating dinner. My
mother lit some candles in the rooms. We made shadow pictures on my bedroom wall.

5. Which word means the same as the word STARTED?
A. began
B. closed
C. continued

6.
"It is too dangerous to be out!"
Which word means the opposite of DANGEROUS?
A. safe
B. risky
C. noisy

7.The rain began to pour down on the roof.

Which word rhymes with down?
A. long
B. brown
C. crayon

Rita and Rena

Rita and Rena went to town.
One went up,
The other went down.
Each had a list marked "Where to Go."
One was fast,
The other was slow.
Each had a purse with coins inside.
One was thin,
The other was wide.
Each had a bag to hold her stuff.
One was smooth,
The other was rough.
Most contrary sisters I've ever seen!
Rita was nice,
But Rena was mean.

8. Where did Rita and Rena go?
A. to town
B. to school
C. to the park

9.Most contrary sisters I've ever seen!

In this sentence, the word I've means
A. I am.
B. I will.
C. I have.

10. Which word has the same ending sound as the word STUFF?
A. rough
B. slow
C. wide

11. How were Rita and Rena alike?
A. They both were slow.
B. They both were mean.
C. They both went to town.

All About John

John was tall and skinny. He was very smart. He played basketball with his friends. He liked baseball too. He
did his homework in the afternoon. Then he'd talk with his very tall and skinny parents.

12. John was
A. tall, skinny, and smart.
B. short, skinny, and smart.
C. tall, skinny, and silly.

13. What sport did John play?
A. softball
B. basketball
C. football

14. When did John do his homework?
A. every morning
B. every afternoon
C. every Saturday

Jessica's Bear

Mike's baby sister Jessica was crying. She had lost her teddy bear.
"Do not worry," Mike said. "I will find your
bear."
He looked under Jessica's bed. He looked under his bed. He looked on the bookshelf. He even
looked behind the couch in the living room. He could not find the bear.
Finally he looked in the closet. There was the bear! Jessica laughed.
She hugged the bear. Mike was proud of himself.
"I told you I would find it," he said.

15. In this story, Jessica wants to
A. play with Mike.
B. get a new teddy bear.
C. find her teddy bear.

16. Where did the story happen?
A. in a zoo
B. at home
C. at school

17. In this story, Mike told Jessica
A. not to worry.
B. to find her own bear.
C. that he would get her a new bear.

Tyrone and Rachel

Tyrone and Rachel went to a restaurant. At the restaurant, they ordered french fries first. Then they had
cheeseburgers. Rachel had ice cream next. Tyrone felt sick so he didn't eat anymore. When Rachel finished
her ice cream, they went home.

18. This story is MAINLY about how
A. Tyrone was sick.
B. Rachel ate ice cream.
C. Tyrone and Rachel went to a restaurant.

19. Which word is the base word of the word ORDERED?
A. order
B. orders
C. ordering

20. What did Rachel eat after her cheeseburger?
A. ice cream
B. french fries
C. nothing

21. How many word parts are in the word RESTAURANT?
A. 2
B. 3
C. 4

Jared
Jared wants to be just like his father when he grows up. Jared's father is an engineer. He works very hard
to be the best engineer he can be. He is honest and fair, and he loves his family. Jared is not grown up yet.
He does his homework every night, because he wants to do his best in school. He makes his little sister
laugh because he loves her. Jared's mother says he does not have to wait until he grows up to be just like
his father.
Used by permission of Measurement Incorporated.

22. How is Jared like his father?
A. He is funny.
B. He is an engineer.
C. He is hard−working.

23. Jared's mother says he
A. is already a grown−up.
B. is like his father.
C. works too hard.

24. Jared does his homework every
A. weekend.
B. morning.
C. night.

25. The word in the passage that rhymes with SEA is
A. here.
B. field.
C. tree.

……………………………………………………………………………………………………………..

SECOND GRADE−READING   Answer Key

1. bird
2. pig
3. mouse
4. grandmother
5. began
6. safe
7. brown
8. to town
9. I have.
10. rough
11. They both went to town.
12. tall, skinny, and smart.
13. basketball
14. every afternoon
15. find her teddy bear.
16. at home
17. not to worry.
18. Tyrone and Rachel went to a restaurant.
19. order
20. ice cream
21. 3
22. He is hard−working.
23. is like his father.
24. night.
25. tree.

 


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น